Injectoren reinigen / testen
Als onderdeel van diagnose en werkplaats mogelijkheden, is het van belang dat injectoren getest en gereinigd kunnen worden.
Problemen met injectoren zijn er op meerdere vlakken:
- inspuitbeeld / verneveling
- hoeveelheid
- helemaal niet inspuiten (met name oudere en/of 2e hands injectoren)
- lekken
Vervuilde injectoren geven een slechte verneveling (wijze van brandstof injecteren in de inlaat luchtstroom) en/of kunnen ongelijke hoeveelheden brandstof inspuiten. De motor kan hierdoor onrustig draaien en zal overslag op één of meerdere cilinders kunnen geven. Ook kan het nadelig zijn voor je uitlaatgassen, wat weer effect kan hebben op APK, levensduur van de katalysator, brandstof verbruik en comfort (schudden van de motor).
Een lekkende injector kan zorgen voor een lastige koude start, het moeilijk willen blijven draaien in een periode na de start en ook hier weer problemen met uitstoot voor APK, schade voor de katalysator etc.
Vrijwel alle benzine injectoren (*) voor lage druk systemen en meeste hoge druk kunnen we testen met onze tester. Eveneens is het mogelijk deze ultrasoon te reinigen, wat in veel gevallen van vervuiling een afdoende methode is om de juiste werking van betreffende injector te herstellen.
Elke injector wordt eerst getest volgens specificaties (brandstofdruk) gelijk aan uw voertuig, waarbij testwaarden worden genoteerd. Vervolgens vindt, waar nodig, een ultrasoon reiniging plaats, waarna opnieuw getest wordt en ook de nieuwe waarden worden genoteerd. U ontvangt deze waarden via een testblad bij uw injectoren retour. Nu kunt u de oude en nieuwe staat van uw injectoren zien. In veel gevallen wordt nog een verkorte conclusie en/of advies meegegeven (zie voorbeeld).
U kunt injectoren ter test en reiniging aanbieden via de post of deze langsbrengen (op afspraak en niet 'klaar terwijl u wacht'). Wilt u onderdelen vervangen hebben? Geef dit duidelijk aan. Zijn delen beschadigd en daardoor testen niet mogelijk, worden deze standaard al vervangen.
Kosten:
- Reinigen en testen zijn €10,33 ex btw / €12.50 inc btw per injector
- Vrachtkosten voor het terugsturen bedragen €7.02 ex btw / €8,50 inc. btw
overig (ex btw):
- Brandstof additief (nabehandeling) fles voor 1 volle tank €24.99
- Injector inlaat zeefje vervangen €1.50 p/filter
- O-Ringen vervangen €0.50 p/ring (standaard en dunne versies)
- O-Ringen vervangen €1.50 p/ring (blauw TSI/FSI)
- Rubber afdichtingen (aantal maten beschikbaar) €1,50 p/stuk
- Pintle cap (beschermkapje voor op injector, niet elke maat beschikbaar) €1.50 p/filter
- TSI/FSI teflon ringen vervangen €3.50 p/ring
Stuur uw injectoren in naar onderstaand adres en vergeet niet te melden:
- uw naam en adresgevens
- een mail of telefoonnummer
Na testen en reinigen ontvangt u een rapport op de mail, samen met een factuur. Over het algemeen is dit dezelfde - of 1 a 2 (werk)dag(en) na ontvangst van uw injectoren. Na betaling hiervan worden de injectoren, voorzien van een traceernummer, via PostNL aan u terug gestuurd.
Voor het insturen van 'oude' injectoren , voorzien van een slang i.p.v. rail- aansluiting op de toevoer, is een filmpje aanwezig met wat tips en informatie m.b.t. onder meer hoe je deze het beste veilig in kunt sturen indien de naald aan de voorzijde uitsteekt en daarmee snel kan beschadigen.
HSM Autoservice
Deeling 7
9301 ZT RODEN
tel. 06-53788166
* Enkele (voornamelijk) Japanse injectie systemen maken gebruik van een zijdelingse aanvoer van de brandstof. Deze kunnen niet in de testmachine verwerkt worden. Ook de 'lange' directe inspuit injectoren geven nog problemen (passing in de rail). Met name de nieuwere BMW versies moeten we helaas weigeren om deze reden, de veelgebruikte VAG en PSA versies zijn geen probleem.