`

Benzine en benzine... niet altijd hetzelfde

  • Geplaatst op

Het is nu al meerdere keren voorgekomen dat er een auto de werkplaats binnenkomt als zijnde 'niet loper' en dat na langere zoektijd de oorzaak gevonden wordt in brandstof.

 

Natuurlijk is het bekend; je rijdt altijd benzine auto's, bent duf na een weekend stappen, etc etc en je staat bij de pomp, waar je vrolijk Euro95/E10 in het dieselvoertuig gooit... kan gebeuren. Niet goed, maar het kan. De ANWB heeft er elk jaar flink werk aan om deze ongelukjes recht te zetten.

 

Om diesel in je benzine voertuig te krijgen moet je echter wel wat beter je best doen. De mond van het pistool past namelijk niet echt lekker in de kleinere ingang van de vulopening van deze voertuigen en daarom komen we dit niet vaak tegen als klacht. Toch is brandstof wel degelijk meer dan eens een probleem bij deze auto's.

 

Als voorbeeld nemen we een Fiat welke afgelopen jaar binnen werd gebracht en een Audi welke nog kortgeleden in de werkplaats verscheen. Beide auto's liepen niet meer. De Fiat had een volle tank, de Audi een redelijk lege. Bij beide auto's werd als onderdeel van het zoekwerk brandstof afgetapt en aan basis controles blootgesteld (reuk, brandbaarheid, tijdje laten staan in een potje om scheiding te controleren, etc). Bij deze twee auto's was het echter volstrekt niet duidelijk dat de benzine niet goed zou zijn, of het zou de wat donkerdere kleur moeten zijn, maar die zie je veel vaker en ook wanneer er geen problemen zijn.

 

 

In zo'n geval wordt een hele serie tests uitgevoerd op motorisch vlak, waarbij de mogelijke oorzaken uiteindelijk wel opraken en brandstof opnieuw in beeld komt. Sommige auto's zijn dan te voeden met een externe pomp vanuit schone brandstof, anderen (zoals de Audi) niet zo makkelijk omdat je de eigen toevoer af moet koppelen en daarop reageert het voertuig door de inspuiting aan te passen, waardoor je test mislukt. In het geval van de Audi verzoop de auto alsnog, omdat er een fout in het regelsysteem van de lage druk ontstond en de inspuittijd van de injectoren werd opgevoerd tot absurde tijdsduur bijv.

 

In het geval van de Fiat stond brandstof nog steeds redelijk hoog op het 'oorzaken' lijstje. De tank was immers vol, dus de kans bestond dat men net getankt had. Bij hoog en laag hield de eigenaar van de auto vol dat er absoluut niet 'verkeerd' was getankt. Dat kan. Het komt vaker voor dat ook bij de pomp er verkeerd bijgevuld wordt in het reservoir. Andere optie is echter dat er getankt is uit een voorraad welke niet bij de reguliere pomp vandaan komt.

 

Meer dan eens is voorgekomen dat er getankt is bij 'prive'  pompen of dat er benzine in de auto is gegooid welke nog ergens in een jerrycan stond. Zeker bij nieuwere auto's, voorzien van hoge druk brandstof systemen, luistert inspuiting echt nauw en is ontbranding zeker niet vanzelfsprekend. Als de samenstelling van het mengsel niet goed is, dan slaat je auto hier niet meer op aan! Wees zuinig op je auto, gooi geen extreem goedkope- of vage brandstof in je tank, want uiteindelijk kost het je een stevige duit extra!