Kortsluiting in elektronica.
- Geplaatst op
Veel mensen zullen het herkennen, de geur van verbande elektronica. In auto's, welke tegenwoordig bomvol draden en printplaatjes zitten is het ook bij regelmaat dat we deze stank tegenkomen wanneer een onderdeel de geest heeft gegeven. Vaker komt het voor dat er niet een dergelijke indicatie is van defecte elektronica maar dat enkel de gevolgen zich aandienen in de vorm van functies welke uitvallen of een raar gedrag van het voertuig.
De redenen hiervoor zijn divers maar vaak, in een groot deel van de gevallen zelfs, is het vocht wat de oorzaak is. Vocht wat in modules c.q. computers terecht komt door problemen in de water afvoer, lekkages etc. Daarbij zijn veel elektronica onderdelen geplaatst op plekken waar je dit als monteur liever niet zou zien. Onder stoelen, in de kofferbak naast het reservewiel en andere plekken waar de kans op water groot is.
Natuurlijk is water niet de enige oorzaak. Er zal een gevecht om de eerste plaats zijn met kortsluiting in kabels en 'slechte kwaliteit elektronica' staat vermoedelijk op nr 3. Kabels kunnen doorslijten, vooral op plekken waar zij ergens schuren of tegenaan liggen. Maar helaas zien we ook veel elektronica van matige kwaliteit welke uit zichzelf de moed heeft opgegeven. Een ander punt van zorg is toch ook de matige montage van onderdelen; soms door bedrijven, maar meestal als gevolg van 'ik kan het zelf wel' werk. Niet gezekerde voedingen, extra belasting op circuits welke dit niet kunnen hebben etc. komen vaker voor dan je zou willen. Laat staan de bedrading welke gewoon kris kras achter dashboarden en in motorruimtes wordt aangebracht.
Diagnose van dit type problemen lijkt simpel - volg je neus of zoek modules c.q. bedrading op welke problemen geeft. De praktijk is anders. Wanneer iets in een achterklep defect is, dan is bijvoorbeeld de eerste stap het bekijken van de bedrading van de doorvoer van klep naar de rest van het voertuig (plek van beweging). Wil een deur niet op slot, brandt er verlichting niet, of iets in die aard, kan het best zijn dat een module of bedrading 'ergens' in het voertuig de oorzaak is. Mooi voorbeeld is een Renault waarvan de parkeerrem niet werkte - de module lag in sluiting maar de oorzaak daarvan was vocht in een stekkerverbinding onder de bestuurder stoel.. daarvan was de oorzaak weer een verstopte paravan (onder de voorruit). In praktijk is het vaker zo dat er symptomen zijn welke enkel indirect naar een module of bedrading verwijzen. Een zoektocht kan uitmonden in een tijdrovende klus waarbij enkel relatie tussen symptoom en mogelijke oorzaken wordt gevonden via schema's.
Eén van de meest voorkomende oorzaken van storingen in auto's door water intreding in elektronica is een verstopping van de waterafvoer van de paravan. Water komt dan op een niveau waar doorvoergaten naar binnen zitten en vocht loopt naar plekken als een bak onder een stoel of loopt in kasten achter het dashboard. Zie filmpje boven.
Een paar gevolgen hiervan tref je in de bijgaande beelden. Het filmpje hier onder laat zien hoe erg dit uit kan pakken. Deze Citroen C4 had een verbrande trailer module. Gevolg was een defecte BSI en diverse vreemde symptomen als niet uitgaan van remlichten ed. In dit geval lijkt de oorzaak te hebben gelegen in of een slechte module of een sluiting in een door klant aangesloten aanhanger. De module is hiertegen blijkbaar niet beveiligd. De brand welke zo te zien in de module is ontstaan, had makkelijk kunnen overslaan naar de reserveband waar hij ongeveer tegenaan lag. Dat zou het einde van de auto zijn geweest.
Deze Renault Modus wou niet meer aanslaan door vocht in de zekeringkast.
Veel voorkomend probleem met vocht en defecte elektronica is de Rear Sam achterin de Mercedes ML waardoor problemen met vele symptomen kunnen ontstaan; achterklep functies, verlichting, brandstof niveau in dashboard etc.
De gevolgen van vocht in de kofferbak van een BMW - divere modules met zware schade en relais welke in sluiting liggen of niet meer werken. Klacht van de klant was dat er steeds een trekhaak melding in het display verscheen. Daarbij liep de accu nu en dan leeg bij stilstand.