`

Lifelong filter, niet altijd levenslang

  • Geplaatst op

Lifelong filter, niet altijd levenslang

Een aantal automerken maakt gebruik van lifelong brandstof filters voor modellen met benzine motoren. Hoewel de naam doet vermoeden dat dit filter nooit vervangen hoeft te worden, kan dat in praktijk anders uitpakken. Helaas is deze vaak niet los leverbaar (alleen met pomp).

 

Als voorbeeld nemen we hier een Opel Agila. Deze startte goed, liep verder prima, maar bij belasting leek hij toch in te houden.

 

Bij controle bleek de auto te arm te lopen en een mogelijke oorzaak daarvan is een te lage brandstofdruk. Bij meten hiervan blijkt inderdaad dat deze niet in de haak is. Eerste optie is dan het vervangen van een filter of het meten achter dat filter, om te zien of de pomp zelf wel voldoende capaciteit heeft om de voorgeschreven druk te halen. Dan is het handig te weten dat de auto waar je aan werkt een lifelong filter bevat en je dus niet de controle meting achter een filter uit kunt voeren, omdat deze zich in de tank bevindt (voor aanzuigbuis van de pomp).

 

Op dat moment heb je praktisch gezien geen andere keus dan een pomp met filter te bestellen. De tank moet toch al los, dus in dit geval werd besloten tot een gebruikte pomp... welke helaas alsnog zonder het filter kwam. Bij los nemen weet je echter al vrij snel waar je staat.

 

Een lifelong filter kan namelijk net zo goed vervuild raken als een standaard filter. Alleen kun je dit bij een extern filter niet zien, bij degene in de tank (gelukkig) wel. Wanneer vuil ontstaat in de tank – hetzij doordat dit er extern in komt via bijv. de vulbuis, hetzij uit leidingen of loslatende delen van de tank, of door oude brandstof, dan zal dit zich alsnog afzetten op dit filter. Gelukkig is het  goed schoon te spuiten een prima optie (je kunt hem losmaken van de pomp), wat in dit geval de oplossing bleek.

 

Bij controle blijkt er nauwelijks los zwervend vuil in de tank meer aanwezig en is er aan de tankwand niks te zien. Na terugplaatsen van het geheel nogmaals druk gemeten en nu was alles precies volgens de norm. Dit filter kan na een reanimatie dus misschien alsnog de levensduur van de auto volmaken...