`

Kettingrek of slijtage

  • Geplaatst op
Kettingrek of slijtage

De eeuwige discussie

Het is een veel gebruikte uitspraak wanneer een distributie van een motor van tijd staat. Helemaal wanneer deze wat ratelt...'kettingrek'.... maar is dat eigenlijk wel waar we het echt over hebben?

 

Het is niet 'rek' zoals de meeste mensen wie hier over praten, ook echt bedoelen. Metaal rekt niet, het kan wel krimpen en uitzetten, maar dat is niet wat het probleem is met een ketting welke niet op spanning meer wil blijven staan. De ketting is langer geworden, dat klopt wel, maar het is niet rek in de werkelijke zin van het woord wat hier de oorzaak van is.

 

Door slijtage verdwijnt een deel van de dikte van de schakels. Hierdoor zal de ketting langer worden. Doordat de ketting langer is, kan de spanner, welke hem aan hoort te drukken en op druk moet houden, het uiteindelijk niet meer bolwerken om zijn werk goed genoeg te doen. Vooral bij starten van de motor zul je dan al snel een 'ratel' horen welke even later verdwijnt. Rijd je nu lekker door, dan zal de ketting blijven rammelen, ook na even draaien van de motor. Het risico is dat hij over de tanden van de tandwielen heen kan springen en dat de distributie zover 'van tijd' komt te staan dat er schade ontstaat.

 

Naast een 'rammel' of 'ratel' is er nog iets aan de hand, iets wat je niet hoort maar enkel zult merken aan een rijgedrag of een lampje wat wellicht op je dashboard gaat branden. Motorstoring... doordat de ketting de krukas- en nokkenas(sen) niet meer goed op elkaar af kan stemmen zal de distributie verlopen. Bij het ene voertuig wordt dit langere tijd opgevangen door een nokkenas versteller, bij een ander zul je al snel voelen dat de auto niet meer lekker rijdt.

 

Waarom slijt de ketting? Een belangrijke reden is het te laat wisselen van olie, of het gebruik van een verkeerd type. Een ketting is bedoeld voor een specifieke motor. Hierbij hoort ook een passende olie. Smering is belangrijk en als dat niet op de juiste wijze gebeurt, dan treedt slijtage (sneller) op. Ook ouderdom en kwaliteit van kettingen en spanners spelen natuurlijk een rol.

 

Hoe dan ook - een ketting 'rekt' niet, maar 'slijt' wel ... en hoe sneller hij langer wordt, hoe korter hij mee zal gaan...